Az alternatív gazdaságban a szervezeti formák a vállalkozási és szervezési ismeretek gyakorlati megvalósulásai. Mivel minden egyes szervezet eltér valamelyest az összes többitől, ennek a lapnak nem feladata a szintetizálás, igyekszik minél teljesebb képet adni. Lásd még: Alternatív gazdasági modellek

A kapcsolati rendszer és jogosultságok határozzák meg a rendszert.

Gyakorlat[szerkesztés | forrásszöveg szerkesztése]

Piac[szerkesztés | forrásszöveg szerkesztése]

http://www.gazdapiac.com/piacok

Bolhapiac[szerkesztés | forrásszöveg szerkesztése]

Általában személyes, használt tárgyak adásvétele. A helyszíne központi közterület, gyakran hagyományos vásárok mellett rendezik.

Példa: Gardrób közösségi vásár

Garázsvásár[szerkesztés | forrásszöveg szerkesztése]

A garázsvásár Észak-Amerikai (USA) hagyomány, ahol a garázs elé kipakolják a ritkán használt / fölösleges dolgokat, általában töredék áron, vagy néha ingyenesen. Jellegzetessége, hogy utcára nyíló magánterőleten van, és a szomszédságon belül egy napon szervezik, gyakran lomtalanítás előtt.

Cserepiac[szerkesztés | forrásszöveg szerkesztése]

A vásárlók-eladók egy alkalmi kuponnal, vagy közvetlenül az eladóval állapodnak meg.

Virtuális piac[szerkesztés | forrásszöveg szerkesztése]

Virtuális piacok vagy másnéven Webes vagy Internetes piacok olyan megoldás, ahol az eladók hirdetésként teszik fel dolgaikat és képességeiket, a vásárlók pedig  a hirdetéseket böngészve köthetnek üzletet.

Bevásárló közösség[szerkesztés | forrásszöveg szerkesztése]

A közösségi vásárlás napjainkban internetes alapon szerveződik, a termék és árinformációk gyors értesítéseinek eléréséhez.

LETS[szerkesztés | forrásszöveg szerkesztése]

Az Angol Local Exchange Trading System vagyis "Helyi Cserekereskedelmi Rendszer" vagyis LETS vagy KÖR

Helyi pénz[szerkesztés | forrásszöveg szerkesztése]

  • Vállalkozások gyakran adnak ki saját szolgáltatásaikkal kapcsolatos pénzpótló eszközt, vagyis zsetont. További nevei bárca vagy bányapénz.

Példák: Bocskai Korona, Soproni Kékfrank

LETS központi elszámolás[szerkesztés | forrásszöveg szerkesztése]

Időbank[szerkesztés | forrásszöveg szerkesztése]

Idő alapú pénzhelyettesítők

Cserekereskedelem[szerkesztés | forrásszöveg szerkesztése]

  • Barter - ritkán vagy rövid ideig használatos, pénz vagy pénzpótló hiány esetén
  • Baba-mama cserebere klubok - közelben lakó anyukák segítenek egymásnak és cserélnek egymással és támogatják egymást. Általában nem vezetnek be elszámolási rendszert, mert egymás között kiegyenlítik az ügyleteket

Mezőgazdasági szervezetek[szerkesztés | forrásszöveg szerkesztése]

Földbank[szerkesztés | forrásszöveg szerkesztése]

Termőföld-kezelési rendszer a mezőgazdasági területek aktív hasznosítására. Földterületek, parcellák egységes kezelése, hasznosítása és bérbeadása, az elhanyagolt zártkertek és hobbitelkek művelésbe vonása, szociális alapú hasznosítása.

Példa: Gyulai Földbank

Városi kertészkedés[szerkesztés | forrásszöveg szerkesztése]

Másképp Közösségi kert - angolul urban gardening vagy másképp a hipster agro, amely trend Vancouver (City Farmer), New York (Brooklyn Grange), London (Growing Communities), Melbourne után Párizsban (Le Jardin Nomade), Berlinben (Prinzessinnengärten), Amsterdamban és Helsinkiben bukkant fel, 2012-ben pedig már Budapesten (Lecsóskert) és Prágában jár, bizonyíték erre a Prazelenina projekt.

Példák, áttekintó cikk: http://dotoho.blog.hu/2012/05/15/guccsis_parasztok_szevasztok

Közösségi gazdaság[szerkesztés | forrásszöveg szerkesztése]

Ajándékgazdaság[szerkesztés | forrásszöveg szerkesztése]

Az Ajándékgazdaság lényege, hogy a felhalmozott fölösleget nem szabad az egyenlőtlenség fokozására használni: a nagylelkűség kifejezéseként valakinek (akár a közösségnek) oda kell adni. Néhány kultúrában áldozati ajándékok lettek a fölösleg egy részéből. Ismert az ajándék befektetési céllal való tilalma, vagyis illik közvetlenül felhasználni, esetleg továbbajándékozni.

Változatai:

Közösségi Bankolás[szerkesztés | forrásszöveg szerkesztése]

Közösségi Bank amikor nem központosítva bankokon keresztül történik a kölcsön felvétele, hanem magánszerződések alapján a bankinál kedvezőbb feltételekkel. A Szívességbanktól eltérően itt alapvetően hagyományos fizetőeszközöket használnak, és kamat felszámítása is előfordul. Az Élelmiszerbank egy szociális támogató szervezet.

Kedvezmény, kupon rendszerek[szerkesztés | forrásszöveg szerkesztése]

Hagyományos pénzzel általában csoportos kedvezményeket szervezve érnek el kedvezőbb beszerzési feltételeket. Lehetnek önállóak vagy egy kereskedelmi vállalkozás alrendszerei.

Szociális szövetkezet[szerkesztés | forrásszöveg szerkesztése]

A szociális szövetkezetek alapvető jellemzői a következők: A tagok - akik csak természetes személyek lehetnek - meghatározzák, hogy milyen értékű részjeggyel alapítják meg a nyitott tagságú szövetkezetet, tehát ha valaki elfogadja az alapszabályt, akkor bárki, megkülönböztetés nélkül, beléphet a szövetkezetbe. A szociális szövetkezet a változó tőke elve szerint működik, ami azt jelenti, hogy változik a tagok be- és kilépésével a tőke nagysága. A szociális szövetkezet célja a tagjai gazdasági, kulturális, oktatási, szociális, egészségügyi szükségleteinek kielégítése, valamint munkanélküli, illetőleg szociálisan hátrányos helyzetben lévő tagjai számára munkafeltételek teremtése. A tagoknak kötelező a személyes közreműködés a szociális szövetkezet tevékenységében. A szociális szövetkezetben lehet tevékenységet végezni tagként, alkalmazottként, vagy vállalkozási/megbízási szerződéssel. A szövetkezet közösségi alapot képez, amiből a tagok és családtagjaik számára nyújt kulturális, oktatási, szociális, egészségügyi támogatást.

Változatai:

Források:

Elmélet[szerkesztés | forrásszöveg szerkesztése]

Két alaptípusa van az közösségi gazdaságnak.

Az egyik szolgáltatás vagy idő alapú pl. a a Kaláka kör, ahol az ismerősök szomszédsági vagy rokonsági alapon segítenek kölcsönösen egymásnak.

A másik a termék vagy érték alapú, pl. a piac ahol a háztartásokban lévő fölösleg átadása történik.

A kölcsönzés és a szakmunka tartós eszközök és szolgáltatások értékesítése, ahol egyének dominálnak.

Funkció szerint[szerkesztés | forrásszöveg szerkesztése]

Időtartam szerint[szerkesztés | forrásszöveg szerkesztése]

  • Alkalmi: bizonyos kedvező feltételek miatt megszervezett esemény, vagy program (projekt) mely állandósulhat.
  • Ideiglenes: Ismétlődő vagy szezonális
  • Tartós: Legalább egy éven át folyamatosan működik
  • Állandósult: Önkormányzati vagy magasabb szabályozás taglalja, többféle rendszer alapjául szolgál.

Tanulmányok[szerkesztés | forrásszöveg szerkesztése]