FANDOM

A nyugdíj időskori támogatás. Általában az egyének saját megtakarításaira épül, amennyiben stabil közösségi, pénzügyi, kormányzati körülmények állnak fenn.

Old-couple

Mitől teljes egy élet?

Volt olyan klasszikus nyugdíjrendszer, amelyben nem az életkor volt a meghatározó, hanem a munkaképtelenné válás, amit orvosi véleménnyel kellett igazolni. Ennek volt egy olyan szabálya, hogy a 60. életév betöltése után az orvosi vélemény nem volt szükséges, ha valaki kérte az ellátást a munkaképtelenséget vélelmezni kellett.

Ez a korrekt, egyébként ma már elavult szabályozás változott a későbbiekben az általánosító, emiatt értelmetlen nyugdíj korhatárrá.

Napjainkban a chilei nyugdíjrendszer tartalmaz korrekt szabályozást. Ennek lényege: a nyugdíj akkor állapítható meg, ha a befizetett járulék alapján a mindenkori minimálbért elérő időskorú életjáradék állapítható meg. Aki ezt 70 éves koráig sem éri el, arra a rokkantsági illetve segélyezési szabályok vonatkozhatnak.

A nyugdíjat nem csak életkor, hanem a munkában töltött időtől, s a munkavégzés jellegétől is függővé lehet tenni, mert aki 18 évesen kezd el dolgozni, az előbb menjen nyugdíjba mint aki 28 évesen, ráadásul az előbbi fizikai munkát végez, az utóbbi meg szellemit. A lapátos 60 év felett már nem igazán bírja, de a szellemi a gurulós székben még 70 évesen is eltologatja magát.

Időskorúak járadéka Szerkesztés

Az időskorúak járadéka azoknak az idős személyeknek a részére biztosít ellátást, akik a nyugdíjkorhatáruk betöltése után a szükséges szolgálati idő hiányában saját jogú nyugellátásra nem jogosultak és jövedelemmel egyáltalán nem vagy csak minimális mértékben rendelkeznek. Részletek: Napi.hu: Ezt kapja, akinek a nyugdíjkorhatár után sem jár a nyugdíj

Kapcsolódó cikkek Szerkesztés