FANDOM

A Nim két ember által játszható ősi játék, ahol a játékosok felváltva lépnek. Ebbe az osztályba tartoznak az olyan népszerű táblajátékok, mint a sakk, a malom vagy a go. A játékelméleti számítások demonstrálására használt alap kombinatorikus játék,

500px-Pyramidal matches.svg

A NIM játék egy variációja, a Marienbad. Bármelyik szélső sort vagy csúcsot el lehet venni, a vesztes akinél az utolsó darab marad.

A nim játékban adott egy kupacban jópár, ismert számú kavics. Két játékos felváltva lép: minden lépésben a soron következő játékos egy, kettő vagy három kavicsot vehet el; az nyer, aki az utolsó kavicsot elveszi. Könnyen látható, hogy pontosan akkor van a kezdő játékosnak nyerő stratégiája, ha a kavicsok száma nem osztható 4-gyel. Ilyenkor ugyanis tud úgy lépni, hogy a kavicsok számát néggyel oszthatóvá tegye; ellenben ha a kavicsok száma néggyel osztható, tetszőleges lépés elrontja ezt a tulajdonságot.

Következő változatban adott két kupacnyi kavics. A soron következő játékos kiválasztja az egyik kupacot, és abból egyet vagy akármennyit elvesz. Az veszt ismét, aki nem tud lépni. Vajon kinek van nyerő stratégiája?

Barátkozhatunk a játékkal online játszható változatban: http://www.dotsphinx.com/games/nim . A tornyokba rendezett kövekre kattintással lehet elvenni. Választható egyszerűbb változat.

Forrás Szerkesztés