FANDOM

A Ne Vásárolj Semmit! Napot először 2004-ben tartottak Magyarországon. Azokban az országokban, ahol a fogyasztói "kultúra" már korábban elhatalmasodott, több, mint tíz éve tartják meg a fogyasztói böjt eme ünnepét.

Háttér Szerkesztés

A környezetvédő, és más fogyasztáskritikus szervezetek minden év novemberének utolsó péntekjén arra kívánják fölhívni a figyelmet, hogy a civilizációnk által diktált túlfogyasztás számtalan káros környezeti és társadalmi következménnyel jár. A reklámok, a fősodrú média által közvetített ideálok, melyek már kiskorunk óta befolyásolják világképünket, arra ösztönöznek, hogy minél több, minél gyorsabban és minél drágábban kielégítendő szükségletünk legyen.

Mindeközben elterelődik a figyelem arról, hogy a fogyasztói boldogságérzetet fenntartó termékek előállítása többnyire hosszú távon fenntarthatatlan mértékben veszi igénybe környezetünket. A "cucc-ipar" nyersanyag- és energiaigénye, a csomagolt termékek fogyasztásával keletkező szemét mennyisége és a szállításukkal kibocsátott különböző szennyezések mára az ökológiai katasztrófa súlyosbodásának első számú okaivá nőtték ki magukat.

Mohosag

Az profithajhászás kifejezetten káros a környezetre.

A túlfogyasztás jelenségének komolyságát jól mutatja az Ökológiai lábnyom fogalma. Az Ökológiai Lábnyom megmutatja, hogy az egyes emberek életmódjukkal a Föld mekkora részét veszik igénybe, hány hektár terület tartja el őket jelenlegi fogyasztási szintjükön. Az ökológiai lábnyomok összehasonlításából kiderül, hogy ha mindenki olyan mértékben fogyasztana (energiát, nyersanyagot, stb.) mint például az USA állampolgárai, akkor a Föld lakosságát ellátandó 6 darab Földre volna szükség. Ha mindenki olyan nagy lábon élne, mint egy átlagos magyar, akkor három bolygóra volna szükségünk. Vagy: ezen a Földön csak harmad ennyien férnénk el.

Az önként vállalt egyszerűség szemléletét erősítve a környezetvédő szervezetek a fogyasztói böjt napjával nem szegénységet, nem nélkülözést prédikálnak. Arra szeretnénk felhívni a figyelmet, hogy a boldogságot, a megelégedettséget nem a boltokban találjuk, nem azok közt a dolgok között, amiket a hirdetésekben tukmálnak. Arra szeretnék felhívni a figyelmet, hogy a "kevesebb" gyakran több, és hogy kritikával kell kezelnünk fogyasztói igényeinket.

Arra bíztatjuk az embereket, hogy ne legyenek mindig "Kedves vásárlók" és "Tisztelt fogyasztók"! Ne a reklámok alapján döntsenek, gondolkozzanak, vélekedjenek!

Singapore-picnic

A környezetttudatosság a modern világban is lényeges erény.

Arra hívunk mindenkit, hogy szánjon egy napot a fogyasztói böjtre, hogy a "Ne vásárolj semmit" napon szálljon ki a fogyasztók mókuskerekéből, és találja meg a pénztől független örömöket az életében! Önmagunk és az életünket lehetővé tévő környezet, végső soron tehát ismét csak önmagunk érdekében.

Javaslatok vásárlás helyettSzerkesztés

Felhívás Szerkesztés

  • Akkor történt, amikor először hallottad, hogy a jégtáblák megolvadnak a jegesmedvék alatt?
  • Vagy amikor olvastad, hogy már az anyatej is mérgez?
  • Vagy amikor először kóstoltál igazi, édes, lédús házi paradicsomot?
  • Esetleg amikor rájöttél, hogy ha a föld lakosságának csak a fele úgy él, mint mi, 20 év múlva mind hullák leszünk?

Ezek azok a pillanatok, amikor hirtelen valamit új szemszögből látsz, és rájössz: másképp is lehetne élni. És hogy úgy kellene élni. A Ne Vásárolj Semmit! Nap egy lépés ebben az irányban. Összefogunk és nyomást gyakorlunk a krónikus túlfogyasztás ellen, ami szinte minden környezeti, pszichológiai és politikai gondunk forrása.

November utolsó péntekén megtagadjuk a részvételt. Magunk mögé dobjuk szokásainkat, új szemléletmódot fedezünk fel, tevékenyek leszünk a közösségeinkben.

Letölthető dokumentum: sajtóközlemény, Ne Vásárolj Semmit! Nap

Források Szerkesztés