FANDOM

A lelki béke a belső összhang állapotának elérése, emberi érték.

A lelki béke elérésének alapjai Szerkesztés

1. Elengedés

Ha valamihez vagy valakihez túlságosan ragaszkodunk, akkor átadjuk az irányítást. Ez viszont nem ad biztonságot számunka, mert függünk valakitől. Halálunk után sem az emberi kapcsolatainkat, sem vagyontárgyainkat nem vihetjük magunkkal. Ezért, ha nyugalmat szeretnénk, ne ragaszkodjunk túlságosan, vagy görcsösen semmihez.

2. Optimizmus

Bármilyen dolog is történik velünk az életben, attól lesz pozitív vagy negatív, ahogy mi rátekintünk. Ha félünk valamilyen eseménytől, vagy mondjuk a főnökünktől, akkor ennek a félelemnek a rezgésére fog ő is “reagálni” és valóban olyan dolgot fog tenni, amivel igazolhatjuk magunknak, hogy félelmetes. De ha optimistán tekintünk a jövőbe, az eseményekre, akkor ezzel “megelőlegezzük” a pozitív eseményeket életünkben.

Példa erre egy pohár félig töltve vízzel. Valaki azt mondja erre, hogy ez "CSAK" félig van, tehát félig "ÜRES". Ez a pesszimista hozzáállás. Mások pedig azt mondják örömmel fogadva, hogy jé hát ez a pohár félig "TELE" van, de jó. Na ez az optimista hozzáállás. Örülni, elfogadni azokat a jó dolgokat, melyek vannak illetve amik érnek minket, nem pedig keseregni, morgolódni, zsörtölődni a nem meglévő dolgokon, a hiányzó dolgok miatt az életben.

3. Humor

A legtöbb esetben, mégha valami szerencsétlen dolog is történik velünk; pl. magunkra borítjuk a kávét és egész nap abban a foltos ruhában kell jönni-menni, “kinevethetjük” az egészet. Azzal, ha sírunk, úgyis ugyanúgy ott marad a paca, mintha nevetünk. Ezért jobb, ha nem mérgezzük magunkat a keserűség magjaival. Inkább nevess egy nagyot, majd jó sztori lesz belőle a barátaidnál… 🙂

4. A pillanat megélése

DSCN0007 - Bee - Butterfly - Flower

Összhang

Nekünk “nyugati” embereknek a pillanat megélése nagyon nehéz. Mindig rohanunk, mindig pörgünk ezerrel, és “nincs időnk” arra, ami igazán lényeges. Mert a nagy rohanásban nem látjuk meg a trolin a kisfiút, aki sír, mert nem tudja melyik megállónál kell leszállnia. De mi ilyenkor legtöbbször a kütyüinket nyomkodjuk. Vagy az idős nénit, aki mellettünk áll, és le szeretne ülni…. De az a pillanat is elszáll, amikor a gyerekünk ballag, és nekünk éppen akkor van egy roppant fontos hívásunk, amit fel kell venni….

“A pillanat megélése nem azt jelenti, hogy nem gondolunk a jövővel. Pusztán annyit jelent, hogy figyelmet szentelünk valós idejű tapasztalatainknak, s tudjuk (tudomásul vesszük), mi történik valójában.” (Anna Black)

Aki meg tudja élni az adott pillanatokat, az bizonyosan boldogabbá válik és jót tesz vele önmagának, lelki békéjének.

5. Megbocsátás

Megbocsátani nem könnyű. De még nehezebb azt a sérelmet magunkkal hurcolni, amit például egy szerettünk rosszul megfogalmazott véleménye miatt sértésnek vettünk és nem tudtunk megbocsátani neki ezért. A meg nem bocsátás olyan, mint egy szálka egy tigris talpában. Eleinte nem fáj túlságosan, de az idő múlásával begyullad, egyre mélyebb és gennyesebb seb lesz rajta, és nem bír kipiszkálni a fogával. Ez ártalmassá válik idővel az egyén életére nézve, lelki békéjére, nyugalmára, boldogságérzetére nézve is. A megbocsátás két vagy több fél számára is jótékony hatással lehet, mivel aki éppen megbocsát a másiknak az a személy megszabadul egy hurcolt tehertől, bosszankodástól, dühtől, haragtól, mérgelődéstől, gyűlölködéstől, haragtartástól. Viszont akinek megbocsátunk vagy akiknek, ő vagy ők is megnyugvást éreznek olyankor, kellemes és jó érzés nekik is, hogy ha a másik fél elfogadta őket olyannak amilyenek, vagyis az esetleges hibáikkal együtt, néha hibák, sértések elkövetésével együtt is. Nekünk sem szégyen, ha segítséget kérünk: mert az is lehet, hogy félórás beszélgetés más színben láttatja velünk a dolgot és sikerül a gennyes sebet meggyógyítani.

Jobb későn, mint soha. Sajnos a betegségek közül a rák az, amit a felgyülemlett sérelmeink, a mások felé meg nem bocsátásunk eredménye lehet… Megéri?

6. Szeretet

Szeretet – manapság annyira könnyen dobálózunk ezzel a szóval. De valóban tudjuk mit jelent? Nem (csak) egy érzés. Ez egy döntés. Egy döntés amellett, hogy tisztelem a másikat (vagy épp saját magam), teret adok neki, támogatom, azt szeretném, hogy jó legyen neki. A szeretet az önzés ellentéte: magában foglalja az elfogadást, megértést, empátiát (másik helyzetébe való beleérző képességet) és a szimpátiát is. Emellett én is jól érzem magam, nincs bűntudatom, elfogadom a másikat teljes valójában. Úgy vélem, manapság az emberek nagy része nem ezt a jelentését érti a szónak… 🙁

7. Egészség

Hányszor mondjuk nap, mint nap, hogy az egész-ség a legfontosabb. De meg is teszünk érte mindent? Odafigyelünk magunkra? Az egészség a testi-lelki-szellemi egészséget jelenti. Ha testünket egészséges ételekkel tápláljuk, rendszeresen sportolunk, és odafigyelünk testünk jelzéseire, akkor testileg egészségesek lehetünk. Ha lelkünket tápláljuk: például relaxálunk, meditálunk, imádkozunk, olyan zenéket hallgatunk, melyek tisztítanak és energiával töltenek fel, akkor közelebb kerül a lelki béke elérése. Ha még szellemi táplálékot is veszünk magunkhoz: mindig tanulunk valami újat, kíváncsiságunk a világ, a többi ember felé sosem szűnik meg, ha kreatívak vagyunk, akkor valószínűleg nyugodtabbak és kiegyensúlyozottabbak lehetünk és sikeresebbek ezáltal elégedettebbek is önmagunkkal szemben. Ez lehet pl. sporteredmény miatt is vagy szellemi munka sikeressége is, melyek növelik az egészségességet, a testi edzés a fittséget segíti a szellemi edzés tehát az agy edzése pedig mint pl. a tanulás, olvasás, új ismeretek és tapasztalatok szerzése (kommunikációcsere, társas kapcsolatok teremtése és fenntartása) pedig a lelki egyensúlyt, lelki-szellemi (agyi, gondolkodási, kognitív) egészségességet támogatja.

8. Adás

Az adás egy nagyon pozitív dolog, melyet jó esetben önzetlenül szívesen tesz az ember. Lemondás, áldozat, amely bár nem vár viszonzást, mégis, amint odaadsz valamit, egy űr vagy hiány keletezik benned, melyet a sors vagy azonnal, vagy kicsit később be fog tölteni egy másik dologgal, amire még nagyobb szükséged volt, és talán nem is tudtál róla, hogy hiányzott. Viszont amint megkapod, tudod, hogy a nagylelkűséged “viszonzása”.

9. Harmónia

A harmónia, a külső-belső tisztaság, rend nélkül nem alakulhat ki. Figyelj oda magadra, környezetedre, de még inkább a gondolataidra. Legyél következetes! Ha valami rossz érzésed van, igyekezz minél hamarabb megváltoztatni, és jó irányba terelni gondolataidat. Ha például szomorú vagy, kezdj el mosolyogni! Igen! Mert testünk működése befolyásolhatja érzéseinket. Tudósok kimutatták, hogy ha valaki (folyamatosan) mosolyog, az agya elkezdi az oxitocint termelni – boldogsághormon – és máris boldogabbnak érzi magát, ezáltal egészségesebb is lesz.

A harmónia jelenti a belső-külső összhangot is valamint a testi-lelki egyensúlyt. A szervezetünkben a testi működés összhangját a lelki-szellemi-agyi működésünkkel. Ez nyugalmat és pozitív gondolatokat teremt, illetve eredményez, megelégedettséget és könnyebb elfogadást, jobb empatikus képességeket teremt.

A lelki béke oktatása Szerkesztés

A Dalai Láma 2010-ben budapesti látogatásakor a következő útmutatást adta:

„Rengeteg kutatómunkára van még szükség ezen a területen. Arról általános egyetértés kezd kialakulni a világban, hogy a jelenlegi modern oktatási rendszer nem kielégítő, nem tud arról gondoskodni, hogy a gyerekek, az emberek megszerethessék a belső énjüket. Az oktatási szakemberek és a tudósok is elismerik már, hogy a mai oktatási rendszerek alapvetően a materiális javakra helyezik a hangsúlyt, ezért rendkívül fontos lenne, hogy nagyobb szerepet kapjon a belső békére való oktatás, ami az egészség megőrzése szempontjából is nagy jelentőséggel bír.

Ezt a belső békét nem lehet megvásárolni, nem lehet gépekkel vagy eszközökkel előállítani. Ennek a békének az eléréséhez nem elsősorban vallásos hitre, hanem sokkal inkább a nevelésre kell támaszkodni. Azt azonban, hogy milyen oktatási-nevelési rendszerre van szükség egy országban, mindig kutatásokkal kell kideríteni. Próbára kell tenni többféle módszert, és kísérletezni kell. Úgy kell kutatómunkát folytatni, hogy először két-három iskolába kell bevezetni bizonyos eljárásokat, majd ha azok 5-10 év múlva valódi eredményt hoznak, akkor szabad még több iskolába alkalmazni azokat. Szeretném hangsúlyozni, hogy mindennek az alapját a gyakorlati kipróbálás kell, hogy jelentse.”

Források Szerkesztés