Az alternatív gazdálkodó közösségek többféle kiterjedéssel, terőleti lefedettséggel működhetnek. Fontos megjegyezni, hogy egy adott terőleten egymás mellett több rendszer is működhet, amik általában erősítik, kiegészítik egymást. Lehet

egyéni -városi

  • rokonsági: ez a hagyományos kaláka közösség, alapja családi kötelék. A közvetlen szomszédok, és komák is kiegészítik.
  • Közösségi: Barátokból álló csoport, a 100 főt nem haladja meg.
  • szomszédsági: azonos blokkban, kerületben élő emberek közössége.
  • helyi: Közösségi tér - az adott település, önkormányzat területén működő rendszer.
  • Körjegyzőség:A körjegyzőségek 1000 fő alatti közvetlenül határos községek társulásai, amelyek egy jegyzővel az élükön végzik az általános államigazgatási tevékenységeket. A körjegyzőségek lényege a költségek hatékonyabb felhasználása, nevezetesen a 2-300 lelkes községek önálló polgármesteri hivatal fenntartása indokolatlanul nagy terhet róna az éves költségvetésre nézve.
  • Települési:
    • Az ideális város mérete 160 ezer főből áll tudományos nézőpontok szerint. [1]
  • regionális,
  • országos,
  • szakmai,
  • Internetes

Járási[szerkesztés | forrásszöveg szerkesztése]

Az első világháborút megelőzően a történelmi Magyarországon összesen 509 járás volt, megyénként átlagosan 5-6. Átlagos területük 650 km2, népességük 40 000 fő körül alakult. De voltak 10-20 000 lakosú járások is. A járási beosztás meglehetősen változékony volt, nem volt a közigazgatási beosztás stabil, kiszámítható eleme. A járások határai – noha gyakran változhattak – sokszor természeti, gazdasági-földrajzi táji határokat, történeti, néprajzi csoportokat követtek. Sok esetben elnevezésükben is utaltak ilyen összefüggésekre. A járások keretei integráló tényezőként is hathattak a paraszti közösségek életére és műveltségére.

Irányítószám alapján szerveződő[szerkesztés | forrásszöveg szerkesztése]

Irányítószám rendszer Magyarországon

Források[szerkesztés | forrásszöveg szerkesztése]