FANDOM

A Föld Charta egy nyilatkozat a XXI. században élő igazságos, fenntartható és békés globális társadalom kialakítását célzó alapelvekről. Célja egy új, a kölcsönös egymásra-utaltságra és a közös felelősségre épülő átfogó érzés kialakítása az emberekben, a földi család és a nagyobb életközösség jóléte érdekében. A Charta a remény kifejezése, és felhívás minden emberhez a globális együttműködések kiépítésére történelmünk e kritikus időszakában.

A Föld Charta eddigi története Szerkesztés

1987-ben az Egyesült Nemzetek Környezetvédelmi és Fejlesztési Világbizottsága kiadott egy felhívást egy új charta megalkotására, amely a fenntartható fejlődéshez szükséges alapelveket volt hivatott összegyűjteni. Az 1992-es Riói Föld Csúcs egyik befejezetlen témája volt egy Föld Charta vázlatának kidolgozása. 1994-ben Maurice Strong, a Föld Csúcs főtitkára és a Föld Tanács elnöke, valamint Mihail Gorbacsov, a Nemzetközi Zöld Kereszt elnöke, útjára indítottak egy új Föld Charta kezdeményezést, amelyet támogatott a holland kormány is. 1997-ben megalakult a Föld Charta Bizottság a tervek ellenőrzésére és felügyeletére, miközben Costa Ricában létrejött egy Föld Charta Titkárság a Föld Tanácson belül. 2000. márciusában a Föld Charta Bizottság párizsi találkozóján, az UNESCO Központjában, elfogadták a Föld Charta végleges változatát.

Mire használható a Föld Charta? Szerkesztés

  • Oktatási eszköz, amely megfogalmazza és tudatosítja a világ legfőbb problémáit, kinyilvánítja, hogy az emberiség milyen lényeges választások előtt áll és mekkora szükség van a fenntartható életmód iránti elkötelezettségre.
  • Felhívás az egyének, intézmények és közösségek felé annak érdekében, hogy közösen gondoljuk át az életünket meghatározó magatartási mintákat és etikai értékeket.
  • Katalizátor szerepet tölt be a nemzetek, társadalmi rétegek, vallások és kultúrák közötti, a globális etikával és a globalizáció irányával foglalkozó párbeszéd elindításában és lefolytatásában.
  • Iránymutató egy fenntartható életmód megvalósítására. A Charta elkötelezettségre, együttműködésre, közös cselekvésre és változtatásokra ösztönöz.
  • Követendő értékrendet határoz meg a fenntartható fejlődést megvalósító, rövid és hosszú távú politika és tervezés számára.
  • Jogi eszköz, amely etikai alapokat biztosít a környezetvédelmi és fenntartható fejlődéssel kapcsolatos törvények kidolgozásához.
  • Irányítási szabályzat, amely az elszámoltathatóságot és felelősségvállalást írja elő, értékeli a fenntarthatóság folyamatát a nemzeti és nemzetközi politikai és gazdasági életben, illetve közösségi szinten egyaránt.

Kapcsolódó oldalak Szerkesztés

Források Szerkesztés