FANDOM

Az engedelmességi késztetés és problémákba belenyugvás gyermekkori - agresszív vagy manipuláló - lelki kondicionálásnak az eredménye, mely során bizonytalan helyzetben az egyén mérlegelés és kritika nélkül a feljebbvalója vagy vezetője utasítását követi. Feltétlenségre törekvő engedelmességi reflex kialakítása - az önálló kritikus gondolkozás hiányában - káros az egyénre és a társadalomra is.

Az egyházak és a rossz oktatás terjeszti elsősorban, másodlagosan a tömegmédiában található az agresszió és reklámok.

Tanult tehetetlenség Szerkesztés

A Pavlov reflexhez hasonlóan jutalmazás és büntetés révén lehet elültetni a személyekben a passzivitásra épülő értékrendet, Az egységes, elvont, közvetlen feladatokra fókuszálással az egyéni érdektelenséget és szűklátókörűséget teszik a követendő példává. A büntető számonkérésre épülő diktatórikus módszerek következtében ez lelki torzulást okoz. Egyéni szinten a magányosság, szorongás, jövőkép hiánya olyan orvosilag azonosítható tünetek, melyek egyrészt a teljesítőképességet másrészt az életminőséget halmozódóan csökkentik. Társadalmi szinten a közösségi döntések hiányában társadalmi felelősségérzet visszaszorul, az erőforrások gyenge felhasználása az élet nehézségeit növeli.

Ezt az egészséges önsegítő közösségek felépülése szüntetheti meg.

Engedelmességi reflex közömbösítése Szerkesztés

Alternatív oktatási módszerek követése, melyek fejlesztik a tudatosságot, önállóságot.

További cikkek a témában Szerkesztés