FANDOM

A Dombház talajjal vastagon borított épület.

A talajnak jó a hőszigetelő képessége

Dombház változatok Szerkesztés

  • Barlanglakás3

    Puha tufába vájt barlanglakások

    Földház

    Dombház vagy földház

    Veremház

    Veremház

    Vályogház

    vályogház

    Földbárka
  • Barlanglakások
  • Földházak
  • Veremlakás (budré)
  • Putri - részben földbe vájt vagy sárból, vályogból rakott, vakolatlan házikó.

A dombházak előnyei Szerkesztés

A dombházaknak a rendhagyó megjelenés, a „tömegházaktól” merőben eltérő látvány mellett számos már előnyei is vannak. Rendkívül nagy a hőtároló képességük, ami nem engedi a házat télen kihűlni, nyáron pedig túlzottan fölmelegedni. Jóval később kezdődik és jóval korábban ér véget bennük a fűtési szezon. Ez a rajta levő földtömegnek köszönhető, ami ugyanakkor nagyon jó hangszigetelést is biztosít. A dombházaknak van egy szakrális hangulata, és kialakításuk nagy teret enged a kreativitásnak. A dombházak azoknak ajánlhatók, akik szeretnének egészséges helyen lakni, és fontos számukra, hogy újrafelhasznált anyagokból, környezetbarát technológiával készüljön az otthonuk. Olyan telkekre is javasolható a dombház építése, ahol az építési szabályzat csak pince, vagy gazdasági épület építését engedélyezi.

Részletek: Ezermester: Dombházak - 2012

Zöldtető tervezési szempontok Szerkesztés

Van néhány dolog, amire nagyon oda kell figyelni zöldtető tervezésekor és építésekor:

  1. Mindenképpen gyökérálló szigetelés, főleg akkor, ha kicsi a földréteg, vagy erősebb gyökerű növényzet kerül a tetőre.
  2. A vízszigetelést is javallott nagy gyakorlattal rendelkező szakemberre bízni, mivel az esetleges hiba eredményeként létrejött szivárgás helye utólag már nagyon nehezen határozható meg.
  3. Volt arra példa , hogy sikerült kilyukasztani a zöldtető gyökérálló szigetelését, mert fákat ültettek rá, azokat pedig elég mélyre nyomott hegyes karókhoz kötözték…
  4. Figyelni kell arra is, hogy a szerkezet méretezésekor ne csak a földréteg és a növényzet súlyát nézzük, hanem azt is, hogy ezeknek egy kiadós esőt követően elég komoly a nedvességfelvétele.
  5. Növények kiválasztásakor lehet szempont a gondozás igénye is, de egy gondosan kiválasztott növényekkel telepített és karbantartott zöldtető mindig sokkal szebb látványt nyújt.
  6. Ha olyan növényeket választunk, ami gondozást igényel, akkor azt meg lehessen közelíteni a szükséges szerszámokkal (pl. fűkasza).

Dombház vízszigetelésének részletes leírása: https://dombhazunk.blog.hu/2016/03/05/vizszigeteles_997

Források Szerkesztés