A becsületkassza egy olyan közösség vagy szomszédsági eladási módszer, ahol a megadott ár fizetését nem ellenőrzik. A Fizess amennyit akarsz modelltől eltérően itt meghatározzák az ajánlott árat. Általa munkaidőt és munkaerőt lehet nyerni. A becsületkassza leginkább kis értékű fizetéseknél terjedt el.

Becsületességre épít, arra, hogy a vásárló zöme nem él vissza azzal, ha nem kötelező fizetni egy szolgáltatásért. Elvben ott kellene gyakorinak lennie, ahol különösen versengő a piac, és szükség van innovatív megoldásokra.

Érték-ár viszony mérlegelhető

Háztáji eladás[szerkesztés | forrásszöveg szerkesztése]

A legismertebb becsületkasszás módszer a lakóházak előtt kihelyezett háztáji termékek árusítása. Ez a piacozásnál egyszerűbb, hisz nincs szállítási, helybérleti és munkabér költség, ellenben egy átmenőforgalmat igényel. A garázsvásárhoz képest kisebb volumenű, nem előzi meg reklám, ellenben állandósult és általában szezonális termékeket árul. Kézművesek is tesznek ki kisebb portékákat vevőcsalogatónak, becsületkasszás vásárlási lehetőséggel.

Becsületes bolt[szerkesztés | forrásszöveg szerkesztése]

Becsületes boltok vagyis becsületkasszás boltok működnek Norvégia Déli részén, ahol a farmerek az árujukat az út mentén vagy települések szélén. A vásárlók itt is becsületkasszába fizetnek, még a fizetendő összeget is maguk számolják ki a boltban található számológéppel. A bolt tulajdonosai nem tartanak attól, hogy valaki ellopná az árukat, az ide betérők mindig megbízhatóak .

Forrás, fotókkal: Érdekes világ: Egy norvég bolt, ahol a vásárlók becsületkasszába fizetnek

Becsületkasszás automata[szerkesztés | forrásszöveg szerkesztése]

Budapesten 2011-en a Sopron Bank egy kampány keretében palackozott víz automatákat állítottak fel, a bedobott összeg dupláját fizették ki a Csodalámpa alapítványnak. 8000 palack fogyott el, a vásárlók 40%-a fizetett.

Becsületkasszás cikk válogatás a HVG-n

Összekapcsolható módszerek[szerkesztés | forrásszöveg szerkesztése]

  • Önköltségi ár feltüntetése
  • Zárás előtti illetve üresjárati árleszállítás
  • Tanulói illetve egyéb szociális kedvezmények
  • Garázsvásár - Gyakran kiteszik a perselyt, amibe a feltüntetett árat bele lehet dobni.
  • Ajándékgazdaság

Gyűjtés

Magyar példák[szerkesztés | forrásszöveg szerkesztése]

Külföldi példák[szerkesztés | forrásszöveg szerkesztése]

Sikeres külföldi becsületkasszák[szerkesztés | forrásszöveg szerkesztése]

Sikertelen külföldi becsületkasszák[szerkesztés | forrásszöveg szerkesztése]

További cikkek[szerkesztés | forrásszöveg szerkesztése]