FANDOM

Bank
A bankszámlapénz a bankok által előállított, bankszámlán kezelt fizetőeszköz, melyet szabad forgalmú hivatalos pénzként kezelnek. A Pénzzel ellentétben konkrét tulajdont nem testesít meg, emiatt ígérvény vagy váltó a pontosabb meghatározása.

A bankszámlapénz mértéke Szerkesztés

A magyarországi bankok a náluk lévő - az állam által rendelkezésükre bocsátott - jegybankpénz betétek értékének 20-50-szeres mennyiségét használhatják fel szabadon tevékenységükhöz, befektetéseikhez. Ennek a pénzsokszorozásnak a mértékét a kötelező tartalékráta határozza meg. Tehát egy országban forgalomban lévő vásárlóerő messze meghaladja a pénzek és értékpapírok mennyiségét, a bankok javára.

Bankjegy Szerkesztés

A bankjegy olyan pénzjegy, melyet egy arra feljogosított (azaz bankjegykibocsátási szabadalommal rendelkező) bank, a jegybank bocsát ki. A legtöbb országban csupán egyetlen jegybank van, a központi bank, de például az Egyesült Királyságban több bank is rendelkezik ilyen joggal. A bankjegyek mellett más típusú pénzjegyek, például az államkincstár által kibocsátott államjegyek is lehetnek forgalomban. Bankszámla a bankjegy virtuális formája, banki könyvelési forma.

Jogszabályok Szerkesztés

A jelenlegi magyar kereskedelmi banki tartalék szabályozás:

  • 10/2005. (VI. 11.) MNB rendelet a kötelező jegybanki tartalék kiszámításáról, illetve képzésének és elhelyezésének módjáról (Hatályos 2009. július 1-től)
  • 15/2008. (XI. 24.) MNB rendelet a kötelező tartalékráta mértékéről

További ismeretek