FANDOM

BÉKEJEL - Egy kép története

BUDAPEST Heroes Square 2-peace sign2007

2007-es Budapesti Békejel szabadon felhasználható fotója. Eredeti közlés: Sajtóközlemény, 2009. március 10. Kiadó: Humanista Mozgalom Szóvivő: Szigeti Balázs, 30-XXX-YYYY Link

Valamikor a tél elején néhány Humanista és ZöFi töprengeni kezdet, mi is legyen Magyarországon Március 20-án, az iraki háború megindításának évfordulójára meghirdetett nemzetközi akció napon? Nem akartunk kiabálását, nem akartunk pártpolitikát. Egy csöndes, de erőteljes jelzést akartunk küldeni, amely visszhangozza a Békelánc egy évvel korábbi jelszavát: a "Háborúból nem lesz Béke!".(Nem lett!)

- Legyen valami csöndes fáklyás történés...
- Legyen.
- De hol?
- Hősök tere?
- Nem rossz!
- De akkor ne csak egy egyszerű kör, hanem egy jel, mondjuk, egy hatalmas Békejel...
- Legyen!

És hamarosan meg lett a terv, s ezután elindult a hazai aktivizmus egyik legnagyobb és legszervezettebb mobilizációja

Házaltunk szervezeteknél, tárgyaltunk, egyeztettünk, s januárban kiadtuk a béke-hó felhívásunkat. Ennek megfelelően a békejel mobilizáció Február 15-én (az előző évi Békelánc demo évfordulóján) indult az első Lehet Más a Vasárnap Aktivista klub esttel.

Bekejel 2004 marc20 plakat

Békejel 2004 plakát

Hétről- hétre folyt tovább az egyeztetés, a számlálás a mobilizáció. Elkészült a Balázs plakátja:

Ismét számolunk, ismét egyeztetünk... A jobb koordináció érdekében fel áll a "Békeméter"

"9 nappal a Békejel előtt még 184 embert keresünk! A Békemétert frissítettük. A szektorfelelősök együttműködésének és a logisztikai csapatnak köszönhetően megkaptuk a friss adatokat a mozgósításról: 531 ember ígérte, hogy tutira ott lesz a Békejelben. 715 tuti ember kell - még 184! Ezért, ha még nem tetted..." S több hónapos szervezés után: Március 20

  • 17: 00 a szervezői kemény

mag már kint van a téren, a tervrajz szerint minden pöpecre be van lőve, minden ki van számítva, de sohasem lehet tudni...

  • 18: 00 a hivatalos gyülekezési idő. Szállingóznak az emberek. Az idegesebbet (pl. én) aggódni kezdenek. "Mi lesz már?!"
  • 18:15 Megérkezik a darus-kocsi (ugyanis azt már jó előre tudtuk, hogy a Békejel igazán a "légi-felvételről" érvényesül. Először az egyik szemközti ház tetejére akartuk feljuttatni a fotósokat, de erre végül nem kaptunk engedély, így hát jöhetett a darus-kocsi. Minden tiszteletem a fotósoknak, filmeseknek, tériszonyosoknak ugyanis nem ajánlanám, ezt az egy perces utat a magasba...)
  • 18: 30 És jönnek a fotósok, filmesek, újságírók. "Na, mi lesz itt gyerekek?" - kérdik. (Jó kérdés.)
BUDAPEST Heroes Square 1-peace sign2007
  • 18: 45 Egyszerre csak nagyon sokan lettünk. Fel-alá rohangálok a téren: "Tudod, hol a helyed? Fáklya megvan?"
  • 19:00 - Fáklyagyújtás ideje. Úgy hozta a sors, hogy a darus-kocsi lábánál állok. (mint "sajtós", oda megyek ahol szükség van rám - pedig nyilván szívem szerint én is a téren lennék. Ehelyett a másik sajtóssal listát készítünk ki, milyen sorrendben mehet fel a magasba, egyszerre ugyanis csak négyen férnek fel a kosárba...
- Fáklya fényeket látok - homályos, hangok... érzékelem, hogy már zajlik, a dolog, de hogy milyen abból onnan ahol én vagyok nem látni semmit.
  • 19:05 Visszaérkezik az első fotós csapat. "Na milyen? - kérdezi a kollégám. "Állat!" - válaszolja az egyik fotós. (Szelíd belső vigyor)

...Én még midig nem látok semmit.

  • 19:15 Lejön a következő adag fotós: "Gyerekek, ez király! Ha ilyen van szóljatok máskor is."
Nem bírom tovább. Ott hagyom a fotósokat, bemegyek a térre. Mindenkinél fáklya, énekelnek, beszélgetnek, mindenkiben van valami "békesség". Ez jó! Sok mindenkivel beszélgetek. Jól érzem magam.
Békejel 2004

Békejel 2004

Vége! Fáklyákat eloltani. Összepakolunk! Érezzük, hogy jól sikerült, de hogy milyen lesz a fogattatás...(?)

Kocsmában ülök a Humanistákkal. Előkerül egy laptop. És az első képek. Taps, és ujjongás. "YES!" Nagyon sokan, nagyon sokáig, nagyon sokat dolgoztak ezért. Megérte!

Később: Aznap minden Híradó lehozta a dolgot. Másnap (egy kivétellel) minden vezető napilapon címlapfotó volt.

Forrás Szerkesztés